Het belang van assetomschrijvingen
Bij het starten met EZ-base wordt uw productaanbod geüpload, inclusief relevante kenmerken waarop artikelen kunnen worden geselecteerd. De artikelen worden verrijkt met bijbehorende assets zoals afbeeldingen, logo’s, url’s, pictogrammen en/of video’s. Deze assets kunnen een naam en beschrijving meekrijgen. Het invoeren van deze naam en omschrijving is belangrijk om verschillende redenen:
Zoekmachines nemen deze achterliggende informatie mee in hun indexering. Hoe beter gevuld, hoe meer kans om hoger in de zoekresultaten te eindigen
Overal waar de assets worden gebruikt dragen deze bij aan de vindbaarheid van het product. Hoe meer informatie, hoe meer overlap met uw klant en hoe eerder zij uw artikel zullen vinden.
De vakhandels die uw artikelen in hun webshop opnemen halen hiervoor de informatie uit EZ-base op. Zoals u de artikelinformatie vult, verschijnt deze ook in hun webshop. U heeft dus zelf invloed op hoe dit zichtbaar zal zijn.
Voorkom dat uw concurrent een voorsprong neemt. Leveranciers die de moeite nemen waardevolle namen en omschrijvingen te gebruiken, bieden een uitgebreidere service aan hun (eind)gebruiker en behalen hiermee betere resultaten t.o.v. leveranciers die dit achterwege laten.
Als leverancier is het belangrijk de voor u meest waardevolle omschrijvingen en namen te gebruiken voor uw assets. U of uw afnemer kan deze vervolgens exporteren of koppelen, bijvoorbeeld als voeding van de e-commerce website. Hiermee helpt u niet alleen de afnemer om nog beter aan de verwachtingen van de eindgebruiker te kunnen voldoen, maar u helpt ook uw afnemer bij de inhoudelijke invulling hiervan.
SEO
Met behulp van de juiste zoekmachine optimalisaties (SEO) maakt uw eigen website meer kans hoger te scoren in de zoekmachines bij organische (niet-betaalde) zoekresultaten. Het meegeven van waardevolle omschrijvingen en namen aan bijvoorbeeld links (Url’s), bestanden en afbeeldingen is zo’n SEO-optimalisatie. Een zoekmachine zoals Google bepaalt de positie van een website in de zoekresultaten onder andere middels de gevonden omschrijvingen.
Dit geldt voor omschrijvingen van assets op zowel de eigen website als op externe websites. In het algemeen geldt hoe specifieker de omschrijving, hoe minder concurrentie en hoe beter een website zich kan positioneren in de zoekresultaten.
Branding en conversie
Omschrijvingen bieden daarnaast ook vele kansen ten behoeve van uw branding -en conversiedoelen. Door het invullen van slimme omschrijvingen kunt u meer naamsherkenning creëren, krijgt u meer klantbinding en kunt u (eind)gebruikers aansporen om uw producten af te nemen.
Normaliseren
Enkele omschrijvingen worden door EZ-base gebruikt om te normaliseren. Het nut van waardevolle omschrijvingen is dan ook aanvullend de context duidelijker, leesbaarder en uniform te maken.